lördag 19 maj 2012

Andningsankaret



God morgon! Känn dina andetag idag och för dem stilla ända ner till magen och upp igen. Sakta och fint, följ andetaget från näsan, ned i luftstrupen, bröstet och ned i magen. Vänta ett ögonblick och sedan följer du med utandningen upp genom bröstet, luftstrupen och näsan.... Upprepa några gånger, ta inte i, utan låt andningen vara som den är, iaktta. Vart känner du din andning bäst? I näsan, halsen, bröstet eller magen? Där du känner den bäst, där är ditt andningsankare. Så fort du känner dig stressad, orolig, splittrad eller bara har en önskan om att stanna upp. Fånga in ditt andningsankare då och följ din andning. Det gör skillnad! Du hittar dig själv igen, lugnet infinner sig. Läs mer om detta under fliken Andningsankaret ovan. 

Ha en skön söndag!


5 kommentarer:

mindfulnessmamman sa...

Andningsankaret är verkligen en god vän. En vän som bör få komma på besök ofta, ofta :-)

Kram på dig min andningsvän!

Susanne sa...

Tack detsamma Marie-Louise <3
Jag gjorde solhälsningen säkert 15 ggr idag, sedan la jag mig ner och andades. Men jag är inte så bra på det, behöver träning träning.
Mår inte särskild bra just nu p.g.a mina ögon problem. Ett bra hjälpmedel mot ångest är helt klart andning.
Kram/Susanne

Anonym sa...

Ja detta hjälper verkligen. Önskar dig en fin helg. Kram Maria's Hörna

Stina sa...

Jo, jag handlar snittblommor ibland. Ungefär 1 till 2 buketter i månaden. På sommaren så brukar jag plocka in blommor från blomlandet jag har.:-) Kram Stina

messan sa...

Härligt härligt! Ju mer man tränar desto bättre blir man.
Kramar