måndag 2 april 2012

Meditationguidens Ord Om Andning



Jag tycker det är så viktigt med vår andning så jag citerar Meditationsguidens hela inlägg om Andning:


Andas du fel är din kropp ständigt stressad
Skrivet av Meditationsguiden den 18 januari 2012


Precis som många andra i västvärlden har jag inte sett andningen som något jag behöver fundera över. I öst har man en annorlunda syn. Där har andningen fått en viktig roll inom medicinen, filosofin och hela sättet att leva. Där vet man att andningen påverkar både vår hälsa och sinnesstämning. De anser att andningen är så viktig att man måste lära sig att andas på rätt sätt. Andningen är en viktig del inom både qi gong och yoga.
Första gången jag överhuvudtaget reflekterade över min andning var när jag fick problem med astma. Nästa tillfälle var mitt under en stressfylld tid på jobbet då jag plötsligt insåg att jag vid flera tillfällen under dagen slutade andas och istället höll andan.

Rätt andning en del av ett hälsosamt liv
Idag vet många att det är viktigt att man äter rätt, dricker rätt och får tillräckligt med sömn för att leva ett hälsosamt liv. Men jag tror att många precis som jag inte ännu har tänkt på hur viktig andningen är och hur viktigt det är att andas rätt. Detta blev jag medveten om först när jag gick en utbildning hos Kjell Haglund. Du klarar dig utan mat i ca 40 dagar, utan vätska i ca 8-10 dagar men endast 4-5 minuter utan att andas. Andningen är i själva verket något som kan öka ditt välbefinnande och välmående. Medveten andning skärper dessutom ditt sinne, gör dig mer närvarande i nuet, mindfulness, och ger dig en bättre kontakt med ditt inre och din inre sanning. På så sätt kan du lättare tänka i nya banor.

Livsviktig för din förbränning
I östvärlden vet man att andningen påverkar både vår hälsa och sinnesstämning. De anser därför att andningen är så pass viktig att man måste lära sig att andas på rätt sätt. Att andningen har en viktig roll och att den ger oss livskraft har alltså många kulturer sedan länge känt till. Denna livskraft kallas qi i Kina och Japan, prana i Indien och pneuma i Grekland. Varje cell i din kropp behöver syre. En brasa kan inte brinna utan syre. Med för lite tillgång till syre blir det dålig förbränning. Då bildas det giftiga ämnen och på samma sätt är det med din kropp. Du behöver andas in mycket syre för att kroppen ska kunna göra sig av med olika slaggprodukter och avfallsämnen som den ej behöver, såsom till exempel koldioxid.

Med långsam andning kan du inte bli stressad
En fjärdedel av det syre som du andas in driver nervsystemet. När du andas riktigt långsamt kan inte kroppen producera några stresshormoner och du blir automatiskt lugn i sinnet. Vi brukar ju exempelvis säga ”Ta några djupa” andetag när någon ska lugnas.

Träna dig till en hälsosam andning
De flesta västerlänningar andas högt uppe i bröstkorgen så att lungorna bara rör sig delvis. Resultatet blir att vi tar snabba och korta andetag. Det gör att dina lungor inte ventileras. Dina celler syresätts inte tillräckligt och slaggprodukter stannar kvar i din kropp. Och inte blir det bättre av vårt ideal att hålla in magen och att bära åtsittande kläder. På det här viset befinner sig din kropp på en ständig stressnivå.

Andas med magen
Hur ska man då göra för att andas rätt? Det viktiga är att din mage rör sig ut och in men att bröstet är stilla, så kallad bukandning. Diafragman, som är den viktigaste muskeln i andningsprocessen, rör sig då upp och ner och hjälper på så sätt till med din andning. Detta gör i sin tur att din mages organ får massage. Det främjar både dina matsmältningsorgan och ditt näringsupptag.


Så här andas du rätt
Ha en rak hållning.
Dina andetag ska vara lugna och tysta.
Luften som passerar ut och in ska inte märkas.
Mellan din ut- och inandning ska det vara en liten paus.
Din utandning ska vara längre än inandning.
Denna typ av andning kan du träna upp, till exempel genom yoga och qi gong. Självklart kan du träna när som helst i vardagens alla situationer, genom att du medvetet styr din andning. Gör du detta regelbundet så kommer det tillslut att ske automatiskt.


Det här vinner du på att andas rätt
Syresättningen av din kropp förbättras och ger dig en god hälsa.
Nervsystem påverkas och ger dig en lugn sinnesstämning.
Magens organ masseras, vilket leder till bättre matsmältning och näringsupptag.
Motverkar stress och spänningar.
Ökar närvaron i nuet - mindfulness.
Ökad energi och uthållighet.
Känslomässig stabilitet.
Förebygger kroppsliga problem.
Ökar din förmåga till självläkning.
Närvaro och uppmärksamhet ökar.
Mental och andlig utveckling stimuleras.


Vill du träna din andning hittar du massor av kurser här på Meditationsguiden från arrangörer i hela Sverige.
God Natt & Glöm inte att Andas. 



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som sjukgymnast med inriktning mot ångest, stress och depression har ju jobbat mycket med andning. Jag både håller med och håller inte med. Jag håller med om att andningen är essentiell för vårt varande, att vi med andningen kan bli tom fysiskt starkare om vi andasin och ut i takt med att vi jobbar och tar i på olika sätt. Men jag tror inte på att forcera andning. Det är ju också grundsynen i Mindfulness; att inte forcera eller ändra, utan bara observera andningen. Den kommer då per automatik bli djupare och lugnare. Jag har sett många som har en sk "komplex" andning av att de försöker för mycket. För att få en fri, djup och avslappnad andning är det viktigaste att vara medveten om sin andning, utan att försöka styra den. Lätt men svårt på samma gång.

Ha det gott fina M-L Kram!

messan sa...

Varje ord så sant så...men inte alltid så lätt:).
Varmaste kramarna