fredag 23 mars 2012

Möjligheter




 När jag gick genom skogen, till mitt solariumställe, så kunde jag inget annat än att le. Le för alla möjligheter som livet ger. Att såga ned träd kan tyckas synd men det kan bli papper och möbler och framför allt ger det skogen möjlighet att föryngra sig. Solen ger möjlighet att få nya plantor och blommor att växa igen efter en vila under  kalla vintern.



En stubbe innehåller massa nytt liv som får en chans att etablera sig genom att trädet fick ge vika. En skogsbrand tar död på mycket men i förlängningen ger det nya arter en chans att komma till liv. 


Jag kan se mitt liv som en massa möjligheter eller jag kan välja att se de svårigheter jag stött på. Jag kan välja. Genom mindfulness och rätt andning har jag lärt mig att ta vara på det positiva och förkasta det negativa. Detta genom att jag har accepterar att jag tänker som jag gör och att det inte gör något. De negativa tankarna har då mist sin kraft och energi och har därefter lämnat mig. 

Jag satt och ältade negativa- och tycks-synd-om- tankar sommaren efter min skilsmässa för tre år sedan. Sedan mötte jag mindfulness och jag fick en möjlighet att ta mig ur sorgen och komma vidare. Genom övning av mindfulness och anding så finns alla möjligheter även för mig, precis som med naturen. 


Om jag möter en uppförsbacke kan jag ta mig uppför den med böjd rygg och knappt andas och låta rygg och ben ta mig upp. Väl uppe så skippar jag efter andan och vid nästa backe så blir det trögare och trögare tills jag vid en back börjar känna att orken har försvunnit. Jag tar mig inte upp för den. 

Om jag istället tar mig upp för backen med rätt andning, rak hållning och låter magen, ben och andning ta mig uppför backen så kommer jag märka att jag inte är andfådd när jag når krönet. Jag orkar på detta sätt ta mig upp för hur många backar som helst. Medveten om att andningen är med och magen och rumpans spänd så går det som en plätt. 

På samma sätt jag kan välja att möta värden. Vilka möjligheter vill jag ge mig själv? Genom andning och en kärlek och tilltro till mig själv och min kropp så kan jag ge mig alla chanser i världen. Jag kan dansa upp för backarna om det är det jag vill. Jag har alltid varit medveten om andningens betydelse för välbefinnande men genom mindfulness så har andningen blivit ett ännu mer kraftfullt verktyg för mig. 
Jag har nu idag gått 8 km och varit och solat, det är en wow känsla och stor bedrift för mig. Heja mig! 

Ta hand om er denna underbara fredag och glöm inte att andas. 
Vill ni prova en mindfulness övning i självempati så klickar ni här.

10 kommentarer:

thejeanettishway sa...

vilken fantastisk dag :)
och att sola solarium minns jag var väldigt skönt - men det är längesedan för min del.
om jag får ordning på ekonomin så ska jag gå och fråga vad det kostar. och jag behöver få massage oxå.
om inte bristen på pengar satte stopp. jag försöker njuta av det som är gratis och billigt.
natur och luft. mat måste man ju ha och det är lika bra att köpa den med näring i.
livet är gott trots sparsamt leverne... eller tack vare!
kram och ha en riktigt skön kväll och kommande helg ♥

LyckligaPraliner sa...

Ja, jag kommer ihåg att andas :) Vilken härlig dag du haft och jag tycker du är värd mer än tummen upp för att du promenerat i hela 8 km!! Vad du gör det bra och jag tror minsann att du är en livsnjutare,

Men spänna magen och rumpan är kört för min del. Jag har ju inga muskler där. Knappt några skinkor heller. Men mage har jag massor av :))

Hoppas att du har en fin fredagväll också!

Kram Ann-Louise

Anonym sa...

Ann-Louise kan kan säga att jag är en LIVSNJUTARE av stora mått. Kram på dig hjärtat.

Marie sa...

Så kloka och förnuftiga ord och betraktelser. Låter som du kommit långt. Härligt att höra. Min misse är en stor kärlek för mig och ger mig bansinnigt mkt. Lugna fina stunder, anledning att stanna upp och sätta mig ner, vara här och nu och njuta av att han njuter. Det ger mkt. Hade inte du katter? Ha en fin kväll och en bra start på helgen. Kram.

Ninja sa...

Då kan du tillåta dig att vara nöjd med din dag :)

LillaTuss sa...

Blir varmt långt inombords av ditt inlägg. Du har verkligen lyckats ta till dig mindfulness men jag antar att det inte kom gratis utan krävde sitt jobb! Jag är på väg på mitt eget sätt och jag lovar dig att ta det lugnt i helgen. Kram ♥

Anonym sa...

Ninja jag är väldigt nöjd med min dag. Fröken Hulda, det har inte kommit utan vidare utan det krävs medvetenhet, övning och övning. Kram på er alla mina fina vänner.

Vida sa...

Vilket härligt inlägg och med så många klokord och erfarenheter som du gjort till dina och hittat dina svar..

Blir glad av att läsa hos dig.

Kramar från Liv

Anonym sa...

Tack Vida, det värmer... <3

MyStory sa...

Så härligt att läsa ditt positiva inlägg :-) Även om jag skrev ett inlägg om min dags positiva idag så känner jag mig inte positiv innerst inne just nu. Det som är jobbigt överväger just nu. Men jag kämpar på så gott jag kan...
Kram