torsdag 27 september 2012

Emmas Bok



Nu har jag läst ut denna underbara bok. Den är som en kärleksgåva till dig själv från pärm till pärm. Varje ord går rakt in i hjärtat och det känns som att varje ord kommer från Emmas sanna och ärliga hjärta och själ. Boken är uppbyggd av ett språk som flyter lätt som porlande vatten. Jag blev bekräftad från första stund i mina tankar om min livsresa. Stärkt i min tro på mig själv och att det bara är jag som vet mina gränser och värderingar så därför finns det ingen som kan göra mina val än just jag. 

Emma delar med sig av sin livserfarenhet och livsglädje som ett bubblande årgångsvin. Glädjen sprids till mig och jag läser med ett leende. En av anledningarna till att jag blir inspirerad av boken är för att jag står i det stadiet i livet där jag väljer vilken stig jag ska trampa upp och att jag är precis i början av min resa där resesällskapet är mitt sanna jag. Jag trivs med mig själv och mycket har jag att tacka just Emma för det. Jag minns i våras då jag kämpade med att känna glädje över mig själv och att jag dög som jag är. Då fick jag tipset av Emma genom hennes blogg Livskrafter att lägga mig ned och tänka tacksamhetstankar om varje del av min kropp. Detta gjorde jag och med stora framsteg. Jag började uppskatta mig själv och på den vägen är det. Detta tas även upp i boken. 

Emmas ord och språk går rak in i mig som sagt och jag vill citera en stycke ur boken som så klart beskriver bokens budskap i helhet. På sidan 97 skriver hon om Torsten Flink och citerar honom kring vikten av att hitta sin livsrytm. Hon fortsätter och jag citerar "Hur hittar man denna rytm då? Ja, det absolut främsta är nog att vara sann mot sig själv, och åter igen, vara trogen sina egna värderingar. Det är när vi går ut i vardagen och är otrogna mot våra egna värderingar som vi hamnar längre och längre ifrån vår egen kärna. Vi kan inte införliva alla andras önskningar och förväntningar och samtidigt vara trogen oss själva. Hur vet man då om är på väg bort från sin kärna och riskerar att hamna i ett orytmisk livsflyt? jo, mina vänner, det känner man. Det törs jag lova på stående för så fort vi går emot det vi själva vill säger själen ifrån på ett eller annat sätt." 

Detta mina vänner genomsyrar hela boken. Tro på dig själv, våga leva det liv du vill, älska livet och den gåva du har fått. Lev inte för att andra ska vara glada, lev för att du vill leva och gör det som gör dig lycklig. Lyssna inåt och var sann mot dig själv. 

Jag vet hur och vad jag vill göra, tror jag, jag har två år på mig att förädla den tanken sedan drar jag. Jag vill flytta till Göteborg, jag vill klippa navelsträngen till allt som håller mig tillbaka, jag vill tro på min förmåga och jag vill flyga. Jag vill använda min kreativa förmåga och min pedagogiska kunskap och bidra till mig själv, livet och människor jag möter. Två år ger mig en möjlighet att bli stark och bygga min grundplattform stadig, sedan kan inget hindra mig längre. 

Tack Emma för denna fina kärleksbok till livet och var och en av oss som de människor vi är. 


3 kommentarer:

Livskrafter sa...

Stora tacksamhetskramar till dig <3<3<3

thejeanettishway sa...

wow!
den boken bör ALLA läsa ♥

Vida sa...

Härligt! Emma är så inspirerande, gav bort ett gäng till mina vänner!

Kramen