lördag 29 september 2012

Ett Drömspel




Min känslighet berikar mig och mitt liv och i kväll ska jag njuta av teater. Jag tänker mig att bli hänförd, det brukar jag bli när jag ser teater och sådant konstnärligt. Vi har en fin liten teater här i stan och det är alldeles för sällan jag tar mig dit. De senaste åren har jag inte varit där privat utan bara med elever. I kväll är det min kväll och föreställningen bjuder på Ett drömspel med Strindberg. Vaknade dock med migrän och har nu molande huvudvärk som jag måste bli av med om kvällen ska bli som jag vill. Det öser ner regn utanför och här inne är det mörkt och dunkelt. Jag ska tända lite och göra mat så jag piggnar till. 

Ni minns kanske att jag skrev om att jag inte hade fått något positivt bemötande när det gäller min högkänslighet i min utredning. I torsdags träffade jag läkaren i min utredning, efter jag bloggat om det, och det visar sig att han mycket väl känner till HSP och att han lyssnade och antecknade och förstod min glädje i att ha hittat hem i detta. Nu ska de samlas och prata ihop sig och i mitten av oktober ska de redovisa en sammanfattning om mig, diagnos och behandlingsförslag. Ska bli intressant och se hur och om detta faktum att jag är HSP är med i deras sammanfattning och i deras behandlingsförslag. Jag anser att det är viktigt eftersom det är en del av mig och vem jag faktiskt är. Det är materialet vi har att jobba med om jag säger så. :) Det som var mindre kul var att läkaren menade att jag har fibromyalgi. Men bra att det kom fram innan de lägger upp behandling i alla fall. Får se det från den ljusa sidan. Ett steg framåt igen. 

Ta hand om er och kom ihåg att Andas


8 kommentarer:

Pirjo engström sa...

Vad kul att gå på teater :-) Jag håller alla tummar och tår för att huvudvärken skall släppa..
Själv går jag aldrig på sånt...går inte på mycket överhuvudtaget...Du vet ju att jag oxå är sjuk...har bl.a ett svårt panikångestsyndrom och PTSS som gör det omöjligt för mig att vistas i folksamlingar...affärer...stå i köer m.m Det är ganska handikappande som du förstår och gör att jag deppar ihop ibland. Ibland fungerar det att vistas i t.ex. stora köpcenta...men då måste min dotter vara med.
är inte bitter på något sätt...men kan känna en viss avundsjuka när jag hör att folk skall göra roliga saker...som att du skall till teatern ikväll. Lova att du njuter för mig oxå och tänk att det här är inte självklart för alla.
En stor eloge till dig Marie-Louise för att du så öppenhjärligt berättar om din sjukdom...det gör att vi andra vågar öppna oss lite mer också :-) Varma kramar till dig !

Anna-Karin sa...

Att gå på teater är härligt. Bio också. Jag har samma besvär som Pirjo skriver om. Det var flera år när jag inte klarade att gå på bio till exempel, paniken var så stark och jag var så svag då.

Idag är jag starkare och jag har utmanat min panik, den styr mig inte längre som den gjorde förut. Fast att den fortfarande är där och tröttar mig. Så idag går jag på bio ibland och njuter av det. Trots att jag alltid får en panikattack när jag kommer in i Filmstadens lokaler, med allt folket och alla intrycken där.

Det blir intressant att läsa om hur de kommer att bemöta din högkänslighet från läkarhåll.

När det gäller fibromyalgi har jag hört att det ska finnas ett bestämt antal punkter på kroppen som ska vara ömma eller göra riktigt ont vid beröring, för att man ska få diagnosen fibromyalgi.

Det är viktigt att man får rätt diagnos och rätt hjälp, så det önskar jag verkligen att du ska få.

Kram och ha en bra kväll på teatern! :)

Anonym sa...

Tack ni fina för att ni följer mig på min resa och uppskattar det jag skriver och att ni delar med er av er. Jag förstår er känsla om att det är jobbigt med folksamlingar och att det inte går att pressa sig. Jag har själv upplevt att det har tagit stopp, många gånger och fått gå därifrån. Jag uppskattar inte miljöer där det är mycket folk trots att jag inte lider av panikångest. Men ibland kan det slå till och då är det bara att gå hem igen. Idag ser jag fram mot det för jag älskar teater, miljön, kostymeringen, dialogen så det tar över allt folk runt omkring. Mitt sällskap är också HSP.are så vi har bestämt att vi går upp och beställer fika till pausen på en gång när vi kommer, så slipper vi stå i kö i pausen och kan direkt sjunka ned vid vårt bord som står uppdukat då och avskärma oss folket så gott vi kan. En övnings sak och jag planerar mina utflykter på detta vis. En medvetenhet som gör att jag kan göra en del med viss planering. Men som sagt jag lider inte av panikångest utan mer ångest och ljudkänslighet. Kram på er och Pirjo, jag kommer njuta för din också. <3<3<3

Pirjo engström sa...

Kram !!

Stina sa...

Vad kul med teater. Kram från mig till dig som kämpar så bra.:-)

Monica sa...

Hoppas att du får en fin kväll på teatern. Strindbers Drömspel....önskar att jag var med.
Må väl och var rädd om dig värdefulla vän.
Kram & vink från mig.

Anonym sa...

Tänk om man kunde hitta en arbetsplats där behovet att få dra sig undan accepteras, så att man kan jobba hemifrån en förmiddag då och då, när det känns för tungt att "konfronteras" med andra.
Ann

LillaTuss sa...

Tryggt att läkaren lyssnade och antecknade. Många läkare förstår inte vikten av att se till helheten. Men ser man inte hela människan kan man inte erbjuda rätt hjälp.