fredag 14 september 2012

Äpplet Talar Till Dig Så Som Tystnaden




På något vis är det lättare att ta hand om sig själv när man drabbats av en förkylning och feber. Varför är det så att det fysiskt onda inte ger ångest, skamkänslor eller oduglighet? Jag är ju lika oduglig nu som förkyld som jag är av utmattning. Men förkylning går att ta på och utmattning är oklart vad det är, konstigt tänker jag. För ont i kropp och själ borde inte vara skillnad. Det är en helhet, precis som vi människor är ett med altet och naturen. Fungerar inte det ena så fungerar inte det andra. 

Har du någon gång lyssnat, riktigt lyssnat på tystnaden? Är den tyst? Kan man nå riktig tystnad? Kan man hitta total tystnad i en högljud miljö? Har du hört tystnaden tala? Vad hör du då i så fall?

Har du någon gång tittat länge på en sak, t ex ett äpple? Tittat så länge att äpplet blir olika delar och skiftningar? Tittat så länge att det till slut inte är ett äpple längre? Tittat förbi det uppenbara, äpplet och frukten och sett andra egenskaper och budskap av äpplet? Vad ser du då?

Ta hand om er och glöm inte att Andas



3 kommentarer:

Pirjo engström sa...

Ja...det är konstigt att man fortvarande inte kan tala öppet om psykisk ohälsa fast att det numera är så vanligt. Vet inte vad det beror på men kan känna själv att jag inte vill bli betraktad som "knäpp" eller opålitlig. psykisk ohälsa kan ju yttra sig på så många olika sätt, men som i mitt fall kan man leva och vara någorlunda "normal" med rätt behandling.
Jag kan hitta total tystnad och tycker att det är underbart att varken lyssna eller tänka på annat än tystnaden.
Ha en bra dag och tack för att du delar med dig och får oss andra också att våga öppna sig :-) Kram! <3

Ninja sa...

Jag har upplevt tystnaden....men den är inte absolut.
Jag har nog inte tittat så länge på ett äpple, men jag har funderat kring ett äpple eller något annat jag sett.
Vad jag tänker?
Jag tänker på formgivningen, konsistensen, smaken, doften....och är tacksam.

Ninja sa...

Du ska bara veta hur lång tid det tar att få ut hela vår stora familj i segelbåten :) men då handlar det mest om mat....