måndag 24 september 2012

En Solig Dag




Vaknade utvilad till en dag med blå himmel och sol, just nu sippandes på en varm go kopp med kaffe. Att somna efter att ha läst en god bok är att föredra på något sätt. Det sätter punkt för destruktiva tankar som far runt i huvudet och stör nattsömnen. Idag är jag fortfarande nöjd med helgens små framsteg till att ta kontroll över mitt liv igen. Små små förbättringar kan göra storverk i kroppen. Ordning och reda i garderob, badrum, avlopp, tvättmaskin på plats, viktiga papper på plats. Idag är planen att åka till återbruket med lite skräp och damsuga och torka golv. Skicka iväg intyg och blanketter till respektive företag ska jag inte heller glömma. 

Jag fick tips på olika hanteringar av vardagen, som jag nu har praktiserat några dagar. Ett gott tips är att göra en tankekarta över nästkommande dag. Jag ritar gärna bilder över vad jag ska göra, lite pilar och inga klockslag. Att göra mig en översikt över nästa dag gör det mycket enklare att genomföra dagen har jag upptäckt. Den som kom med tipset sa något i stil med att tänk dig igenom dagen och gör en karta över göromålen, sedan är det bara att göra när dagen kommer. Och faktiskt så är det mycket enklare att få lite gjort, vila och andhämtning. Jag är lugnare med dem. 


Att sedan rannsaka och gå igenom och vända och vrida på ekonomin gör skillnad. Jag har faktiskt ett stort motstånd till autogiron. Helt plötsligt så dras det bara pengar från konton och man har glömt vad det var? Nej, jag har rensat bland dem också. Kvar har jag det som jag vet vad det är, det andra har jag makulerat och de får skicka hem räkningar igen. Total kontroll. 

Jag har fått ett enkelt tips på att ta mjölkiga vattenbilder, så nu är jag ivrig på att prova. Få se om det blir något av idag. 


Ta hand om er och glöm inte att Andas


4 kommentarer:

Ninja sa...

Jag gillar också att ha ordning i tillvaron.....på något konstigt sätt får man mera tid på köpet :)

MyStory sa...

Jag avskyr autogiro och har bara två. Vill absolut ha koll på det som betalas. Så glad jag blir över att läsa att du känner dig nöjd :-) Själv är jag inte riktigt lika nöjd just nu. Men det blir säkert bättre!

Anonym sa...

Att göra kartor över vad man ska göra låter som mer kreativt och roligt än att göra listor. Ska testa det!
Däremot föredrar jag autogiro - blir irriterad över brev som kräver en motåtgärd från mig;-
Ann

Anonym sa...

Härligt det låter med en tanke karta. Jag ser dom framför mig som barnen gjort i skolan...... Vore ju super om det skulle fungera om än så lite =) Vad nyfiken jag blir på "mjölkiga" vattenbilder!! Låter spännande! Kram