onsdag 26 september 2012

Medvetandegöra Och Samhällets Tedens Att Blunda



Nu kan ni läsa om mig och min högkänsliga personlighet i tidningen Ascala. Den finns att köpa hos olika återförsäljare men också på nätet. Länk 
Varför jag gör reklam för detta är inte någon önskan om att synas överallt utan personlighetstypen är en viktig kännedom som behöver spridas i samhället. Inte för att vi behöver fler titlar på vår personlighet utan för att vi är begåvade på ett annat sätt och det bör medvetandegöras. Framför allt för våra barn som växer upp med denna personlighetstyp. Dessa mötts i skolan idag med uttryck som "skärp till dig" var inte så känslig eller blyg. Gör, reagera och framför allt tänk som alla andra. Det är som att säga att skriv med höger hand om du är vänsterhänt. Det är brott mot barnet att säga att den inte får vara den person den är. Att tvinga in oss i att vara som alla andra är att göra våld mot oss själva. Detta vill jag inte att barn av idag ska behöva gå igenom. Vi i min ålder fick alltid det bemötande och har växt upp med en känsla om att vara annorlunda och lite "fel". Jag har under alla år brottats med varför jag inte är som alla andra och framför allt varför jag inte orkar som alla andra. Att känna sig fel är ingen trevlig känsla att växa upp med. När man kan få känna sig helt okej för den man är och utveckla sig själv och lära känna sina positiva sidor som högkänslig. För positiva sidor har vi och behöver bejakas och må bra i. 

Jag möts av ointresse och en känsla av att de inte vill ta i detta hos läkare, tjänstemän och chef när det gäller min utbrändhet och högkänslighet som i mitt tycke är en del i varför jag blev sjuk. Inte högkänsligheten som så utan att jag i min omedvetenhet inte tog hand om mig som jag skulle. Det är viktigt att ha med i tanken när de tänker kring behandling och bearbetning för att bli frisk från min utbrändhet. Att skaffa verktyg för hur jag ska vara på jobbet för att få balans och harmoni borde mynna ut från min personlighet. Eller har jag fel?

När jag ser mina barn som också är högkänslig, ska jag sitta och titta på när de gör samma misstag i livet som jag för att de blir bemötta som jag blev av samhället. Viljan att vara som alla andra är stor hos ungdomar. Det faktum tillsammans med oviljan från samhället att lära nytt gör att det finns en stor procent högkänsliga som faktiskt blir utbrända just för att de inte tar hand om sig själv på rätt sätt. Ska det bli legitimt att ta hand om sig på rätt sätt och för att bli det bästa jag man kan bli som högkänslig, måste cheferna bli medvetna om att vi finns och att det inte är konstigt att bemöta sin personal med tysta rum och kanske hemarbete vissa dagar. En högkänslig person är en tillgång för alla arbetsplatser när den är i sitt rätta element, det ända som behövs är förståelse och lyhördhet att vi vissa dagar behöver vara mer för oss själv för att kunna blomstra andra dagar. Acceptens för att vi är inte som alla andra, men vi är alldeles förträffliga som vi är, är alltså min drivkraft i att göra reklam för detta. 


Ta hand om er och glöm inte att Andas



7 kommentarer:

thejeanettishway sa...

oj, vad fint du berättar och du förmedlar ödmjukhet ang din egen diagnos sas :)
varmt som alltid M-L ♥

Pirjo engström sa...

Du är inte bara en duktig fotograf Marie-Louise...du kan skriva med sån inlevelse att man utan tvekan förstår vad du menar. Annars kan psykologi vara väldigt svårtolkat. Tack för att du delar med dig...önskar att jag vore lika modig. Kram !!

Pirjo engström sa...

Du är inte bara en duktig fotograf Marie-Louise...du kan skriva med sån inlevelse att man utan tvekan förstår vad du menar. Annars kan psykologi vara väldigt svårtolkat. Tack för att du delar med dig...önskar att jag vore lika modig. Kram !!

Stina sa...

Spännande. Bra gjort tycker jag. Kram

LillaTuss sa...

Du skriver så mycket klokheter som jag vill läsa om och ta till mig. Men sedan en tid tillbaka är det stopp i kanalen eller vad man ska kalla det. Kan inte ta in. Har för mycket med mig själv men jag kommer tillbaka med ett öppet sinne, en lugn själ och nyfikna ögon framöver. Kram ♥

Monica sa...

Lyfter på min hatt för ett väldigt bra & intressant Inlägg!!!
Ta hand om Dig & var rädd om Dig!
Kram och vink från mig.

Anna-Karin sa...

Mycket bra skrivet och jag är också en av dem som behöver hämta kraft i ensamheten ibland för att sedan kunna blomstra fullt ut.

Kram!