onsdag 19 september 2012

Ta Hand Om Sig Själv





God eftermiddag alla fina. Idag har jag fått mitt läkarintyg och jag är helt sjukskriven igen. Arbetsprövningen får vänta ett tag till och det känns bra att jag bara kan lägga fokus på min utredning och behandling den här hösten. 

Idag har jag sovit hur länge som helst, halva dagen om jag ska vara exakt. Jag känner mig inte mer utvilad för det, men behövligt ändå. Jag började dagen med att titta på en film på youtube med Maria Helander där hon pratade om Helhetsmetoden och sin bok "Aldrig mera banta" När jag tittade på denna film så insåg jag att jag tar verkligen inte hand om mig själv just nu. Jag ger mig inga som helst förutsättningar till att vara mitt bästa jag. Jag har alla verktyg med har slarvat med dem en längre tid. Varför är det så? Tappar man fotfästet, så bidrar jag med det genom att låta mig själv förfalla också. Varför då? Det är klart att orken finns inte riktigt, men det finns saker som går att göra ändå, trots liten ork. Äta måste jag, men vad väljer jag att stoppa i mun? Ja inte är det av de nyttiga sakerna. Om jag har ett nyttigt mellanmål och ett sockerfyllt mellanmål, så nog väljer jag det sistnämnda, bara för att jag mår dåligt. Varför? Jag äter med känslorna, om jag ska lyssna på Maria Helander. Tre månader tar det att ändra en vana, jag har båda böckerna hemma och jag har tid. Jag behöver inte ens tänka för recepten finns där, det är bara att göra. I morgon åker jag och handlar, det var väl tusan också om jag inte skulle hjälpa mig så mycket i alla fall. Jag tror det kommer göra skillnad på min utmattning också. Nu ska jag meditera! 

Ta hand om er och glöm inte att Andas. 

För er som vill se youtubeklippet
Här hittar ni hennes blogg också, om ni inte hittat dit redan :D



6 kommentarer:

Ninja sa...

Det hjälper inte att sova när man är utbränd....
Jag har varit på gränsen och balanserar där ibland så jag vet...
Nu har jag planerat in några dagars återhämtning.....det är viktigt :)

Elisabeth sa...

Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera hos mig. Det är bra, du har rätt att vara människa. Ta dig den platsen. Det får ta den tid det tar. Du är så klok och har så mycket att tillföra i det du skapar och ser, i den du är.
Varm kram fina vän!
Elisabeth

Elisabeth sa...

Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera hos mig. Det är bra, du har rätt att vara människa. Ta dig den platsen. Det får ta den tid det tar. Du är så klok och har så mycket att tillföra i det du skapar och ser, i den du är.
Varm kram fina vän!
Elisabeth

LillaTuss sa...

Ninja har rätt. Sömn hjälper inte. 2010 sov jag i 3 månader och dottern undrade när jag skulle vakna.

I dagsläget är det inte lika mycket utmattning kvar men det som finns i kombination med kroppslig värk gör att tröttheten attackerar ibland.

Starkt av dig att ta tag i maten. Där är jag verkligen urkass. Såååå tråkigt att laga till sig själv och äta själv. Lätt att det blir slarv.

Kram ♥

MyStory sa...

Mår man inte helt bra behandlar man oftast inte sig själv som man ska... Konstigt egentligen att det är så...
Sköt om dig min vän!

Vida sa...

Det där tror jag är så himla mänskligt.. i de perioder jag mår dåligt så tar jag inte hand om mig på bästa sätt.. slarvar med meditation, träning och sånt jag vet att jag behöver.. dricker för mycket latte och slarvar med sömnen.. men jag har blivit gradvis bättre under åren.

Kramar från Liv