torsdag 9 februari 2012

Andning


Jag kommer ihåg när jag var liten och min pappa simmade väldigt fort. Hur jag än försökte så kunde jag inte hänga med. Självklart så förstod jag att han hade en god fysik eftersom han var militär, men det var något annat också som gjorde att han drog ifrån mig. Jag såg att han inte snodde på med massa simtag utan tog relativt få simtag men ändå så gick det väldigt fort. Jag frågade honom om han kunde lära mig simma som han. Det berodde väldigt lite på simteknik visade det sig, hemligheten låg i andningen. När jag väl förstod hur jag skulle andas, så kunde jag simma länge, långt och njutningsfullt. Jag kan idag utan problem simma i samma takt som min pappa. Vi har under åren faktiskt roat oss med en och annan tävling sins emellan. Till pappas besvikelse så tog jag honom de sista gångerna vi tävlade. Kan bero på att åldern tog ut sin rätt, trots att han har en otrolig god fysik för sin ärbara ålder. 

Till andningen; det som gör hela simtekniken är att andas in när du gör simtaget runt medan när du skjuter ut armarna ska du andas ut kraftigt, om du får till denna andning kan du glida på ett simtag länge ...länge. Du spar på krafterna och du orkar längre. Att se hur folk kämpar med frekvent antal simtag bara för att hålla sig flytande är sorgligt, de tröttar ut sig och lägger energin på fel sak. 

De som kan springa och jogga kan nog också skriva under på att det har mycket med andningsteknik att göra även där. När jag tar mig upp för en brant backe så tar jag mig upp genom andningen samtidigt som jag spänner magen. Jag andas in genom nästan och ut genom mun och går upp för backen med "magen". Gör du rätt kan du gå upp för hur långa backar som helst utan att du blir "för" trött. 

Denna andningsmedvetenhet gör också att det blir hur lätt som helst att flyta, rätt andning är samma sak som att du flyter på en "andningskudde". Detta gör att jag väldigt lätt också kan flyta på mage och denna upplevelse är mycket trevligare och skönare än att flyta på rygg. 

Varför skriver jag om detta då? Jo, att vara medveten om sin andning ger otroliga vinningar både fysiskt och mental. Jag kom i kontakt med mindfulness för två år sedan. Jag fick förmånen att gå en 10 veckors kurs genom arbetet och jag har innan det utövat qigong som också betonar andningens betydelse. Jag har givetvis slarvat med andningen under perioder, och på det sättet förstått vikten av att kontinuerligt öva och medvetet andas för min medvetenhet om nuet och kontakten med mitt själsliga jag. Jag kan gå så långt som att säga tappar jag andningen, tappar jag kontakten med min inre själsliga jag.

För att vara sann och genuin bör kroppen och själen leva i gemensam sak. Dit kommer du genom andning och meditation dagligen. Låter lite religiös, ja kanske .... 

Länk till mer läsning om andningen, Livskonstnären
Maria Helander gav idag förslag på en blogg om mindfulness som bör läsas likväl som Marias egna blogg. Jag länkar!



3 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Rätt andningsteknik är viktig. Många andas tydligen med bröstkorgen istället för med magen. Magen ska röra sig vid rätt andning.Och nu kände jag efter på mig själv för att kolla :)) Jag brukar säga åt en kompis till mig att hon ska släppa ner sina axlar som hon har ända upp under öronen och andas ordentligt. Hon har ju ingen ordning på det där, om man säger så.

Jag är dålig på att simma. När jag var liten gick det bra men sen slutade jag att bada. Man kommer av sig. Min dotter är dörädd för vatten och var det redan som nyfödd. Konstigt.

Ha en bra dag!

Kram Ann-Louise

Marie-Louise Nilsson sa...

Varför har du slutat bada? Finns inget skönare element att vara i en vatten. Kära du! Ja det är inte lätt med den där vattenrädslan och vad den kommer ifrån, många har ju minnen från barndomen som inte har bearbetas, men nyfödd och rädd. Det är mer svårförklarligt. Andningen är viktig och när jag blir stressad så är mina axlar också uppe vid öronen och jag ytandas. Blir andfådd. Ha en skön dag. kram kram

Ninja sa...

Tack för tipset, ska testa simandningen så fort jag får möjlighet.
Jag behöver också lära mig att andas bättre...i vissa situationer, annars klarar kroppen det bra själv.