lördag 18 februari 2012

Helhetsmetodens andra vecka



Så här skriver Maria Helander och Cathrine Schück i Helhetsmetoden "Medvetenhet är det första och största steget vi tar i resan mot en beteendeförändring". Så den här veckan ska jag bli lite mer medveten om mina matvanor och vad det är som gör att jag äter. Är det hunger eller sug? Hunger kommer från  kroppens signaler om mer energi medan sug kommer från känslorna och vill dämpa något som känns obehagligt. Detta kan jag bli medveten om genom att fylla i ett Beteendeschema. Jag kommer också fundera över följande frågor under veckan om jag får ett sug efter något att stoppa  munnen strax efter en måltid:

  1. Åt jag för snabbt?
  2. Var år jag?
  3. Fick jag matro?
Jag har också kommit underfund med genom boken att jag är en "jag-har-tråkigt-ätare" och "ensamätare" det ger mig följande att fundera på. Varför jag hindrar mig själv från att ändra mitt liv? Förtjänar inte jag- precis som andra- att trivas där jag är precis just nu? Om jag frossar, frossa öppet och se vad som händer. Jag ska försöka kliva utanför min bekvämlighetszon och göra något  som jag inte brukar göra. Vad tycker jag är rolig och vad skulle hända om jag gjorde just det?

Ta hand om er, det tänker jag göra. 
Marie-Louise

Inga kommentarer: