söndag 15 januari 2012

Musikapotek



Jag har antagit Punctum saliens bloggutmaning nr. nio, skapa ett musikapotek. Klicka här för att få mer information om utmaningen.

Mitt musikapotek:


- En låt/ ett musikstycke/ en kompositör som gör dig lugnare när du känner dig stressad

När jag var liten så älskade jag klassisk balett och opera, det ligger mig fortfarande varmt om hjärtat men jag lyssnar inte så ofta på den typen av musik längre. Men jag skulle gärna gå och se en balett eller opera.   Jag minns när jag var 11-12 år och det visades en opera på tv, jag satt bänkad och timmarna gick, jag blev som förtrollad. Mina föräldrar gick och lade sig och jag satt kvar och njöt till sista tonen. Det var en förälskelse från min sida, det är det närmsta jag kan komma i beskrivning över vad jag kände. Idag när jag behöver lugn och ro lyssnar jag på havets vågor, det finns inget som ger mig mer lugn än ljudet av havet. Havet lyssnar jag på varje dag samtidigt som jag mediterar. Men musik som också lugnar mig och ger mig djup och botten är panflöjt , Gregorian eller Era. Lugnet kommer från ljud och toner som jag känner en själ i.

- En låt/ ett musikstycke/ en kompositör som gör att du blir gladare,på bättre humör

Ruslanas "Wild Dances" är nummer ett för mig om jag vill bli glad och livfull. Ren glädje bubblar i mig när slår på låten på högsta volym och släppa loss i en vild dans. En annan glädjefylld låt, med en helt annan karaktär, som jag har lyssnat på sedan jag var 14 år, är Peter Lundblads "Ge apan i dig en chans" . Vi hade en tradition i min familj att ha allsång i bilen varje gång vi åkte på semester och då var denna låt given, hela familjen sjöng högt och glatt. Underbar känsla när mina barn sjunker högt till samma låt som jag har lyssnat på sedan jag var barn. Låten sprudlar inte bara av glädje utan har också ett budskap. Tillbaka till basic, ta ett steg tillbaka och ta hand om dig och vår natur. Låten har jag för övrigt haft som undervisningsmaterial.

- En låt/ ett musikstycke/ en kompositör som du kan identifiera dig med, känna igen dig i med på något sätt

Winnerbäck är en musiker som ligger mig varmt om hjärtat. Det kan vara svårt att välja en av hans låtar som betyder mycket för mig för det finns så många att välja på men "Du min vän i livet" klingar lite extra starkt. Sedan har  "Det vackraste" med Cecilia Vennersten haft stort inflytande på mig likaså "Ängel i rummet" av Eva Dahlgren. Låtar som jag kan identifiera mig med har en stark och meningsfull text i mina ögon sett.


7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vilket underbart inlägg. Jag kommer att återvända hit och lyssna igenom musiken. Ett varmt tack för att du deltar. Nu ska länken också finnas utlagd i Punctum saliens logg på FB. Hoppas det fungerar. Hör bara av dig annars. Varm kram/Elisabeth

Anonym sa...

Tack för utmaningen och dina fina ord. kram

charliot.blogg.se sa...

Älskar ängeln i rummet. NU mer än någonsin sen min mor försvann..
kramis <3

Ninja sa...

Jag lyssnade mycket på musik förr...numera föredrar jag att ha det tyst omkring mig. Men uppskattar att lyssna när jag verkligen kan lyssna om du förstår vad jag menar. Inte bara ha musik som något som skvalar i öronen.

Anonym sa...

Förstår jag vännen! kram <3

Anonym sa...

Jag förstår precis vad du menar, jag har blivit ljudkänslig pga av min utmattning så jag väljer med omsorg både vad, hur och när. :)

Siv-Britt Mangi sa...

Du har gjort fina låtval, helt i min smak.