onsdag 11 januari 2012

Förväntningar...

kan vara både till godo och ondo, det beror på i vilket sammanhang. När det gäller i mitt egna liv så bör jag inte ha förväntningar på någon annan människa än mig själv. Jag bör aldrig förvänta mig att någon annan ska reagera eller handla utifrån mina förväntningar om denna person. Det ger bara en negativ utgång. Jag kan inte ändra på en annan människa och aldrig tänka det den tänker. Jag kan förvänta mig att jag ska ge men aldrig att få tillbaka. Jag kan bjuda in, men inte förvänta mig att den inbjudna godtar inbjudan och kommer. Detta är viktiga insikter som jag har kommit närmare i tanken med mitt arbete med mig själv och att försöka att inte bli besviken på min omgivning.
Men när det kommer till undervisning och mitt yrke som pedagog vill jag passa på att länka till en inlägg som beskriver mina tankar precis när det gäller detta. (se nedan)  Det är helt avgörande för den enskilda individens förmåga att växa i sin kunskapsutveckling att jag som pedagog tror på dennes förmåga och att den kan klara de krav jag sätter upp för den. Kraven måste vara nåbara för individen och jag måste visa att jag tror på individen. Då och endast då får jag se personen i fråga blomma i sin fulla prakt och det är därför jag är pedagog!

Länk: Josefi

Idag citerar jag : Dikt av Sören Kirkegaard

"Om jag vill lyckas att
föra en människa
mot ett bestämt mål,
måsta jag först finna henne
där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det, lurar sig själv
när hon tror, att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste
jag visserligen förstå mer,
än vad hon gör,
men först och främst förstå
vad hon förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte, att jag kan och vet mer.

Vill jag ändå visa, hur mycket jag kan,
beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre
istället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet
inför den jag vill hjälpa
och därför måste jag förstå,
att detta med att hjälpa
inte är att vilja härska
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag heller inte hjälpa någon."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Att dela.... som ringar på vatten! ;)

Kram Anna ღ

http://thespectacularlife.wordpress.com/2012/01/11/som-ringar-pa-vatten-%e3%83%85/

charliot.blogg.se sa...

Fina ord <3

Kramis

Anonym sa...

Viktigt att sprida! kram

Anonym sa...

Och viktiga att sprida, vi måste vara medvetna om varför vi undervisar. Kram