torsdag 21 juni 2012

Njuta Av Mjukglass Och Sommarminnen





Efter en natt med dålig sömn vaknar jag med huvud- och nackvärk och tung i kroppen av trötthet. Men jag vill inte att detta ska dominera min dag. Solen lyser där ute och det är sådana där härliga svenska tussiga moln på himlen. Jag öppnar upp mina sinnen och tar en dusch a lá mindfulness och på det viset ska jag nog lyckas att berika även denna dag. 

Idag vill jag äta årets första och kanske enda mjukglass. Det är sommar det och så gott! Är det fler som gillar mjukglass? Vissa saker ska man njuta så där exotiskt sällan tycker jag, så njutningen blir något extra. Jag har några sådana som jag omhuldar lite extra. 

Jag kommer ihåg när jag var liten, då hade de en ny smak på mjukglassen varje vecka på Tempo i stan och min syster och jag höll uppsikt på när de hade apelsinsmak. Då gällde det att cykla ned på stan och njuta ordentligt. Då kan jag säga att det blev fler än en mjukglass per år. 

Andra sommarminnen, var barfota och klänning, när jag sprang ut första gången var jag oftast så ivrig så jag snubblade på plattorna och skrubbade upp tån och knän. Men det hörde till. Tvist, hopprep, hjula, stå på händer och gå ned i brygga var andra sommaraktiviteter som man ägnade sig åt till långt in på kvällen. Semester på Öland och några veckor i Dalarna hos mor-och farföräldrar varje sommar det var guld för en liten flicka med tofsar i håret. Får ju inte glömma min ljuvliga stunder ensam plockandes blommor :) Berätta om era sommarminnen. 

Det blev ingen utflykt idag men den är bara flyttad till en annan dag. Midsommar blir som sagt lugn för mig men jag önskar alla andra en trevlig midsommar. 

Ta hand om Er och glöm inte att Andas



9 kommentarer:

Elisabeth sa...

Precis som du har jag problem med värk. Jag brukar trösta mig med att så länge jag inte drabbats av något värre är det bra, men jag vet inte ibland går det lättare andra gånger inte. Ta väl hand om dig<3Hoppas du snart mår bättre. Mitt sommarminne idag får bli när jag delade en Igloo med apelsinsmak tillsammans med min bästa barndomskamrat

Anonym sa...

Jag har också haft en sån här skön-göra-ingenting-dag idag. Ska försöka ta mig till affären åtminstone så det blir lite mat ikväll. Har inte ens orkat fixa lunch... Men när jag har en ledig dag och total arbetstid 50 timmar den här veckan så måste jag ha den här dagen för att orka.
hoppas din helg blir härlig och njutbar. Kram

Monica sa...

Vilka underbara sommarminnen! Tänk att dessa minnen än idag kan förgylla din dag! Härligt! Njuuut vännen och må gott!
Kram och vink från mig.

MyStory sa...

Mjukglassen var mycket godare förr. När jag var barn var vi aldrig i Norge på semestern och man kunde köpa mjukglass på mejeriet. Den var GOD! Ett sommarminne jag har är att vi hoppade hage och att jag gick barfota på slät och sval grusväg. Det var en speciell känsla :-) Ha en fortsatt skön kväll!

thejeanettishway sa...

mjukglassen är snäll vad beträffar socker, fett och kalorier.
mina somrar tlllbringades på mormors och morfars sommarställe i mölnlycke.
kalvkorv på siktekaka. o'boy.
chokladZingo.
bada, bada, bada...
kasta pil.
ligga på ett vadmalstäcke ute på gräset och lyssna på "sommarpratarna".
liseberg.
havsbad :)
och så cyklade man.

LillaTuss sa...

Sommarstugan, fräknar på näsan, bad i regn, roddbåt, tandborstning vid bryggan, morfars pipdoft, utedass, blåbär, utflykt till Örnberget.....

Listan kan göras oändlig!

Viktiga minnen!!

Siv-Britt Mangi sa...

Fina barndomsminnen, inlagda i en minnets ask. Bra att ta fram när de behövs. Jag minns skogsfärderna med farfar, han kokade alltid te över öppen eld, igloo apelsin och igloo cola, päronsplitt och puckstång jordgubb.
Jag önskar dig en fin midsommar! Vilken fin bukett du har!

Kram från mig till dig!

Anonym sa...

Vilka härliga sommarminnen vi har tillsammans. kram kram fina ni <3

Vida sa...

Jag är ingen riktig glassälskare.. men mjukglass med saltlakritsströssel är jag barnsligt förtjust i.. det blir några varje år!

Kramar