lördag 16 juni 2012

MorgonPrat





Idag hade jag och min dotter en härlig frukoststund. De stunderna är så värdefulla för mig, eftersom jag älskar att umgås vid en lång frukost och filosofera tillsammans. Nu har jag ingen partner att göra det med så när barnen bjuder på sådana stunder gäller det att passa på. Idag kom vi in på önskningar, drömmar, statusprylar och ens egna värde som människa. Ni förstår själva att det var härliga tankar som byttes mellan min dotter och mig. Det kom efter en stund en tanke från min dotter, som hon delat med sin vän som är mycket mer statusfixerad än min dotter, om man någon gång slutar att önska sig saker. Hon berättade hur deras tankar hade gått runt detta ämne. Där min dotter hade pratat om gåvor och önskningar i mänskliga värden och livshändelser medan vännen hade pratat i prylar. Bara det var intressant men när vi satt och pratade om detta så berättade jag för min dotter att jag har kommit till just detta stadium i mitt liv. Jag önskar mig inget. Hon undrade om det var möjligt, är det inte lika bra att dö då menade hon. 

Men jag menar att jag önskar mig inget i mitt liv, jag är nöjd med det jag har. Det finns inget som fattas mig för att leva ett rikt liv. Jag menar att jag skiljer på önskningar och drömmar. Drömmar har jag fortfarande. Mitt liv skulle berikas om jag fann kärleken och tvåsamheten, fick komma till havet i sommar osv. Men jag kan leva utan det också. Önskningar förknippar jag med att sakna något väsentligt i livet som gör att jag inte kan leva ett rikt liv. Och det mina vänner saknar jag inte. Jag har allt jag behöver,... men jag bevarar mina drömmar. 

Min dotter fick något att tänka på, det märkte jag, hon förstod att man kan bli nöjd i sitt liv med det livsnödvändiga och med kärlek till sig själv och livet. Jag tror inte hon hade tänkt så förut. 


Jag vet vad jag kommer ifrån och inser min långa inre resa och hur jag har lyckats fylla ett tomrum som  alltid var närvarande hos mig förut. Idag har jag inget tomrum inom mig och det beror helt på att jag har funnit min inre röst och att den är viktigast för mig idag, så viktig så jag inte hör det yttre bruset för det mesta. Innan man hittar sin inre röst är det det yttre bruset som styr och man känner inte sig själv och vad som gör en själv lycklig. 


Det kan medföra att man tror att värdet på en själv som människa beror på vilken modell jag har på mobilen eller vilka jeans jag har. Jag hoppas att jag idag är en bättre förebild för mina barn än jag var tidigare eftersom jag idag förmedlar att det viktiga värdena i livet finns inom dig. 

Det var som ni förstår en underbar morgon och när jag tänker vidare på detta så tror jag att vi framåt kommer dela upp oss  mer och tydligare i samhället i två livsåskådningar. En andlig livsåskådning (inte nödvändigtvis förknippat med religion), där vår inre röst och egen tid är viktig och en annan livsåskådning när prylar, status och karriär och det yttre bruset är viktigt. Idag finns det redan skilda åsikter i synen på meningen i livet men jag tror det kommer bli större klyftor kring detta. 

Ta hand om Er och glöm inte att Andas


9 kommentarer:

Byronesse sa...

Ja visst, här kommer klyftorna och förståelsen mellan oss människor bli väldigt tydliga i framtiden. Det tror jag med. Det är ett fint och inspirerande inlägg du har skrivit. Det ger mig lust att skriva (vilket jag inte haft på ett tag) om de drömmar/mål jag satt upp efter att ha lyssnat på och guidats av föreläsare i ämnet. Jag insåg när jag gallrade fram de viktigaste drömmarna/målen i mitt liv, att dessa bara handlade om värden i själva livet, såsom relationer till andra, kärleken till och tryggheten i mig själv osv. Det kändes faktiskt riktigt bra.
Det måste vara så värdefullt att få sitta med sitt eget barn, prata, lyssna, utbyta och förklara sina tankar, känslor och varför man värdesätter det man gör. Det är att lära känna varandra på djupet. Ha en riktigt fin lördag. Kramar!

Maria sa...

Hej vännen. Ett så fint inlägg. Just att ha sina tankar och diskussioner med sina barn är väldigt givande tycker jag. Nä jag önskar mig inget jag heller egentligen...mycket nöjd här och nu. Fast som sagt drömmar måste man ju få ha.
Go helg på dig från Maria

Osloskånskan sa...

Fint. (skrev hon som fortfarande ändå önskar sig en mangel)

Ninja sa...

Drömmar, önskningar och visioner....
Det är nog viktigt att definiera vad man menar för orden hade inte exakt samma innebörd för mig.
Men att tro att man endast kan bli lycklig av materiella saker.....hur många går inte i den fällan?
Man kan vara rik och olycklig eller fattig och lycklig......
Lycka kan inte köpas för pengar där är det åtminstone rättvist.

LillaTuss sa...

Vilken fin diskussion ni verkar ha haft. Kloka båda två.

Ninja har rätt i att det handlar om hur man tolkar orden...

Materiellt behöver jag inget. Känslomässigt behöver jag närhet. Det får jag... på olika sätt.

Lotta Zetterling sa...

Mysigt att diskutera med sina barn om lite större saker.Det är värdefullt!! Jag håller med fullständigt. Jag tror inte heller lyckan kommer genom det materiella.

Och jag tycker inte om konsumtionssamhället, även om vi konsumerat en del det senaste åren för vi har renoverat en hel del, men jag försöker alltid göra det på mitt sätt och inte för att passa in.Statustänkande är inte min grej.

och jag känner att jag mer och mer vill ha lite saker och göra medvetna val när jag ska handla.Jag är tacksam för det jag har och är som mest tillfreds när jag får vara ute i naturen eller på min yogamatta. Men jag skulle ljuga om att det skulle vara lite jobbigt att vara utan min kamera och min dator, i allafall i vardagen.Och drömmar har jag och mannen, men det blir som det blir. Just här och nu saknar jag inget..
Kram Lotta

thejeanettishway sa...

så mycket klokskap i detta inlägg. jag blev alldeles tagen!
paradigmskiftet kommer år 2014. då vi äntligen kommer att fokusera på miljö, natur, inre värden och människovärdet.
då pengars betydelse kommer att klinga av.
jag har heller inget tomrum i mig längre...
men längtan och drömmar - självklart.
jag drömmer om massage, turkosfärgat hav och kraftfullt sex.

Anonym sa...

Du Jeanette, då är vi två om dessa drömmar. Tack alla fina för härlig respons. <3 kram till er.

MyStory sa...

Vilket härligt samtal ni verkar ha haft! Jag har inte riktigt tänkt i samma banor som du... Det jag önskar är att mina drömmar ska uppfyllas. Drömmarna handlar inte om pengar eller prylar utan om hälsa och kärlek. Sköt om dig min vän!
Kram