fredag 1 juni 2012

Energi


God förmiddag mina fina, idag sitter jag i min nya randiga klänning och wow vilken smickrande klänning. Bysten och midjan kommer fram så fint. Jag är en riktig pangbrud idag, synd att jag ska vara hemma och städa heheheh. 

Min son är hemma och sjuk idag och han hittade något program på mobilen där man kunde skicka in en bild på sin hand och få den tolkad. Han tog en bild på min hand och fick detta svar. 

"Ditt lillfinger visar att du är bra på att kommunicera" "Fingerbenen längst ut på  dina fingrar visar att du besitter oanvända talanger för matematik eller liknande vetenskap" och " Dina fingertoppar visar att du är något av en mångsysslare." 

Intressant svar med tanke på att jag är utbildad gymnasielärare i matematik och fysik. Oanvända?!?! Men det är klart jag använder dem inte nu när jag är sjukskriven men har gjort under de år som jag arbetat som lärare. Men hur kan fingrarna visa att jag är inom detta yrkesområde. När det gäller kommunikationen så var min man rädd för min kommunikationsförmåga, så rädd att han ofta kastade personangrepp på mig i stället för att möta mig i sakfrågan. Mångsysslare stämmer också eftersom jag har min kreativa och konstnärliga förmåga som jag älskar. 

Marie-Louise filosoferar: 

Bilder, musik, dofter kan få en att associera till olika saker, bilden ovan får mig att tänka på energi. Jag tänker att allt i universum är i grunden energi, bara i olika former, även vi. Vi lånar energi från solen varje dag för att få vår vardag att fungera. Vi får el, värme och mat genom solen för att nämna några exempel. Vi får in högenergi och lånar, omvandlar, använder och skickar ut mer lågenergi tillbaka till rymden. Eftersom vår atmosfär fylls med mer och mer partiklar så skickas inte all energi ut utan viss energi studsar på partiklarna och kommer tillbaka, vilket gör att "tröjan" blir tjockare och tjockare och medeltemperaturen stiger så sakteliga. 

Enliga Einsteins formel E = mc*c så omvandlas all materia till energi om materian kommer upp i en hastighet som är ljusets hastighet gånger ljusets hastighet igen. Det vill säga i den höga hastighet då blir alla energi i gasform och allt är ett.  Det säger mig att vi alla är energi i olika faser när vi inte rör oss i den hastighet. Jag funderar att vi är som vatten i fast form, is, fast i energi. För att energi ska komma till gasform måste vi upp i en sådan hög hastighet som ljusets hastighet gånger sig själv medan vatten övergår i gasform när den når kokpunkten. Nu går det inte med dagens teknik att få något att röra sig i en sådan hastighet, men men 

När jag funderar vidare på att vi alla är energier så tänker jag att när jag gillar och klaffar med en människa, man kan säga att man känner sig som besläktade själar, så är man på samma energinivå. När man blir kär i någon person så passar energinivåerna i hopp. Det behöver inte vara lika energinivå, mer passa ihop som två pusselbitar eller magneter där nord och sydpol dras till varandra och  komplettera varandra till en helhet. När man möter en människa som ger en obehaglig känsla i magtrakten så passar inte energinivåerna ihop. 

När någon har förmågan att känna in en annan människas mående så känner den av människans energi. När vi utför qigong eller yoga så ger vi energierna i vår kropp möjlighet att flöda fritt. När vi blir stressade och får värk så bildas blockader i kroppen och energierna kan inte löpa fritt. När vi är i balans och har en god hälsa då flödar energin fritt i kroppen. När jag lyssnar in min inre röst genom meditation eller på annat sätt så lyssnar jag in i mig för att få svar hur jag kan hjälpa mig själv att ge energin fritt flöde och därmed balans i kroppen. Så funderar jag :) 

Vad tänker ni när ni ser bilden ovan?

Ta hand om Er och glöm inte att Andas


2 kommentarer:

Byronesse sa...

Bilden är verkligen energi i kubik och för mig även flöde. Energi är väl något som förhoppningsvis befinner sig i ständigt flöde för annars vore vi (du, jag, naturen etc) väl (i alla fall enligt dina filosofiska tankar ovan) icke existerande... Jag är helt med på noterna i första, tredje och fjärde stycket av dina filosofiska tankar men...Jösses vad jag kollrade bort mig i andra stycket! Ha ha! Jag är ingen matematiker precis... Fick läsa ett par gånger innan jag var på banan igen.Jag tror också att vi och allt annat är uppbyggt av energier av olika slag och att vi påverkas olika av olika människor delvis beroende på det. Särskilt tydligt är det väl de gånger man träffar dem som man inte riktigt vet vad man har gemensamt med men bara "finner" varandra ändå. Tillsammans är vi världsalltet och det är våra energier som skapar det som många kallar "mirakel eller gudomlighet". Jag tror att det finns många dimensioner som vår hjärna inte är tillräckligt utveckad för att förstå eller ta till sig men vissa människor har mer förmåga på det planet, t ex sk medium. De fångar upp en typ av energi som de flesta andra inte känner av eller iaf inte kan förså. Så tror jag. Tack M-L för dina alltid lika fina och värmande ord hos mig.

Varma Kramar!
Emma

Mikael Gustafsson sa...

Ett så vackert resonemang... i all sin naturvetenskaplighet ;)