tisdag 12 juni 2012

Är Det Jante Som Spökar?




Varför har vi så lätt att glömma oss själva? Det är så många som ger signaler om att de inte känner kärlek till sig själv. Är det jante som spökar? Att man förr inte såg skillnad på att älska sig själv är av goda och att hävda och framhäva sig själv inte har något med att älska sig själv att göra. Jag har den erfarenheten att jag har burit på ett självförakt och det har gett konsekvenser som att jag inte har haft förmågan att tycka om en annan människa ordentligt och jag har heller inte haft möjlighet att ta till mig känslor från en annan person. 

Nu när jag efter många timmar och år arbetat med kärleken till mig själv så ger den inte bara en harmoni i mig själv utan den ger mig också en större möjlighet att älska andra människor runt omkring mig. Min kärlek till allt runt omkring mig ökar i takt med att min kärlek till mig själv ökar. Jag har också lärt mig genom detta att ta emot kärlek. 

Medan den som har ett behov att hävda och framhäva sig själv saknar självkänsla vilket gör att den personen hela tiden har ett behov att tala om hur duktig den är och vilka fina prylar den har. Jämföra sig med andra är något som en sådan person gör dagligen och den är väldigt liten i dennes egna ögon.

Älskar man sig själv så upphör önskan att jämföra sig med andra, man är nöjd med sig själv och är glad för andras framgång och lycka. Tryggheten i sig själv gör att man kan glädjas åt andra. 

Vi har mycket att vinna på att vårda oss själva som om vi vore de vackraste blommor som fanns och som behöver stor omsorg för att komma till sin rätt. 

Ta hand om Er och glöm inte att Andas

1 kommentar:

Stina sa...

Du har så rätt. Tycker man om sig själv så är det lättare både för en själv och för andra.:-) Kram till dig gumman