söndag 25 mars 2012

Nuet Blev En Stubbsafari...









... och jag kan bara säga ett noll till mig. Jag övervinner mitt soffsitteri så det står härliga till. Jag njuter i skogen, tar bilder, knallar över stockar och sten och doftar alla dofter som naturen bjuder på och hör fågelsången. Wow! Vad har jag gjort i soffan så länge...( ja, ja jag vet att jag inte har klara av något annat, jag vet att jag behöver vila och återhämtning) Men jag bara säger... Wow..

Nuet funderade jag på igår kväll när jag inte kunde somna. Vad är nuet? Hur långt är nuet? Om nu nuet är detta ögonblick så är ju nuet redan förbi när jag har skrivit färdigt den här meningen. Om framtiden kommer bara nästa ögonblick så är ju framtiden redan här?! Om ögonblicken innan redan är det förflutna så sitter jag och skriver i det förgångna. Man kan bli snurrig för mindre. Jag vill inte skriva det här för att väcka en stress om att oj, där försvann nuet och ett till nuet och ett till.. Nej, tvärtom! Jag skriver det här för att väcka tanken om att vi har bara nuet och ganska många sådana. Men det spelar ingen roll att fundera så mycket över det som redan har varit eller det som komma skall eftersom det inte händer något i det som redan har varit och det som komma skall. Det är bara i NUET som det händer saker och som du kan påverka. Så varför inte lägga all uppmärksamhet på det och inget annat. 

Jon Kabat-Zin har skrivit en bok "Vart du än går är du där" och den handlar just om medveten närvaro i vardagen. Vart du än går är du  där och precis där och ingen annanstans. Tänk på det! Försök vara precis där du är också i tanken. Du slipper oro om det som kommer in i tankarna om jobbet, saker som ska göras och så vidrare om du fokuserar på där du är och tar det andra sen. 

Jag har en plan, det har jag nämnt och detta är min dag två på min plan. Om jag skulle nämna lite vad min plan går ut på så är det bland annat det jag nämnde tidigare att bryta mitt soffsitteri och att göra något åt min kondition och vikt. Jag har bestämt mig för att försöka (jag förstår att det kommer dagar då det inte går för jag är utbränd därför ordvalet försöka) gå på en promenad i skogen varje dag. Jag ska gå till och från solariet de dagar jag solar och jag ska sola några gånger i veckan just för att jag mår bra av det. Jag ska i en månads tid dricka proteindrinkar av två anledningar. Dels för att minska magsäcken och dels för att få in regelbundna måltider. Min syster opererar sig på onsdag (magsäcksoperation) och efter det kommer hon äta ofta och lite. Min plan är att följa henne i ofta och småportioner. Jag har bestämt mig för att göra övningen som Emma på livskrafter tipsade om när det gäller att ge sig själv komplimanger för varje del av sin kropp och även egenskaper. Allt för att höja min självkänsla och att ge mindre utrymme till negativa tankar/känslor om mig själv och mitt liv. Jag har gjort den övningen i ett antal dagar nu och den hjälper verkligen. Jag ska även meditera och naturligtvis göra andningsövningar varje dag. Där är min plan... 

För storslagen? Ja, kanske men jag har blivit snäll mot mig själv så egentligen handlar det här bara om att ta hand om mig på en kärleksfullt sätt och därför kommer jag inte sätta upp mål som hur långt jag ska gå och hur fort jag ska gå, hur länge jag ska meditera och så vidare utan allt handlar om dagsformen. 

Ta hand om Er och glöm inte att andas.  <3

Jag uppskattar Er läsare mer än ni kan ana och jag kan uttrycka i ord. 

7 kommentarer:

MyStory sa...

Jag tycker inte alls att din plan verkar för storslagen. Det som är viktigt är att du inte anklagar dig själv om du inte kan följa den som du har tänkt. Men det där vet du självklart redan.

Håller med om att man ska göra vad man kan för att leva här och nu. Men även om man gör det tycker jag att man ska tillåta sig att tänka både på det som varit och det som kommer. Det viktigaste när det gäller det som inte är just nu är att fokusera på tankar som gör en lätt till sinnes. Ha en fortsatt skön dag!
Kram

Richard - Vardagsbetraktelser.se sa...

Ett sätt att må bra och komma vidare som jag har upptäckt är just att komma ut i naturen och röra på sig. Speciellt nu när det börjar bli ljusare och bra dagar. Så jag håller på din linje. Ut i skogen med kameran och njut. Men det får inte bli något krav, och inte för mycket.

Alla delar behövs för att man ska må bra i sin vardag. Även soffsittardagarna.

Lycka till Kram Richard

LillaTuss sa...

Love it!!! Jag har oxå sett stubbar som savar idag men fotade havet istället... för din skull

thejeanettishway sa...

vilken bra plan - jag snor den!!!
fast jag kör grönsaker istf proteindrinkar.
jag ska ur vårdeppet!
kram fina du ♥

Anonym sa...

kram fina vännerna, det känns bra att ni hejar på mig och stöttar. Richard - ja, lite soffsitteri blir det nog också om jag ska bli återhämtad . Fröken hulda - wow havsbilder för min skull. Nu blir jag lycklig.. .<3

Ja, Jeanette .. nu kör vi! Heja oss!

Håller med dig mystory, positiva tankar om förr och framåt.

:D

Elisabeth sa...

Vill tacka för dina underbara rader hos mig och här på din egen blogg. Du är så klok. Jag tror mycket på det du skriver om dagsformen. Vi behöver nog alla våga vara lite mer lyhörda för den. Stor kram

Monica sa...

Vännen, lämnar efter mig ett "tänk" efter din stubbsafari idag.
Även ett dött träd kan bidra till bergets skönhet.
Var rädd om dig och varm kram från mig.