tisdag 14 maj 2013

På Cykel Genom Stan



Idag bar cykeln och jag iväg genom staden längs alla cykelbanor. Jag hamnade på gator som väckte barndomsminnen och jag stannade en stund och återupplevde all aktivitet som förse gick som barn. Vi hade skolan i bottenvåningen, gräsmattorna var rena gymnastiksalarna där vi hjulade, stod på händer och gick ned i brygga hela kvällarna. Vi hade gårdsfester med femkamp och ponnyridning. En parklek som var öppen på somrarna där man kunde springa i dusch på gräsmattan, låna en lekstuga och leka affär eller bara gunga. Efter lunch läse lektanten saga på gräsmattan och det var ljuvliga stunder. Jag behövde besöka dessa platser idag kände jag trots att jag inte har haft en tanke på att ta mig dit. Men behandlingen som jag går på gav nog mig undermedvetna signaler. Det var skönt att se och nästan höra alla barnens skratt och röster. 

Jag cyklade vidare genom områden som ledde mig till min dotters praktikplats och gick in och tog en fika med henne innan jag fortsatte hemåt igen. Jag är glad för min rörliga kropp, att jag kan ta mig framåt i rörelse och att jag har en cykel som hjälper mig att ta mig fram längre sträckor. Det blev 1,8 mil i dag. Nu känns det härligt i kroppen. Får se vad det blir i morgon. :) 

Ta hand om er och kom ihåg att andas

5 kommentarer:

Vida sa...

Låter magiskt.. för mig är rörelsen i promenad, dans eller annan fysisk aktivitet viktig för att jag ska möta mig själv, bearbeta saker och få tankar att falla på plats.. det har varit räddningen ibland.
Kramen

Anna-Karin sa...

Så härligt det låter att cykla. Jag cyklade massor innan jag fick problem med kotan i nacken och blev avrådd från att just cykla på grund av det.

Fast det finns så många andra sätt att röra sig på. Jag promenerar och yogar och gör morgongympa till en DVD. Eller så rör jag mig i vardagen så mycket som jag orkar. Precis som du skriver om så motverkar det deppiga tankar att röra på sig. Och det frigör hormoner som minskar smärta och gör att man blir piggare och gladare och sover bättre om nätterna. En god spiral helt enkelt.

Rörelse är läkning, rörelse är liv, heja, heja dig! :)

Stor kram/Anna-Karin

MyStory sa...

Nog blir jag lite avundsjuk på dig nu ;-) Jag går med svårighet med rullator efter min operation... Glad pingst!

LyckligaPraliner sa...

Jag ska fixa min cykel i sommar. Den har stått orörd väldigt länge...

Kram till dig!

Anonym sa...

Låter SÅ härligt och jag älskar att vara ute och cykla eller promenera. Det ger så mycket energi, friskluft, underbara synintryck och massor av idéer till nya foton =) Ha en underbar helg i vårsolens glans. Kram