söndag 25 december 2011

julafton..













..firad i gemenskap, glädje, värme och kärlek. God mat och trevligt sällskap var tyngdpunkten i min jul... visst blir det många paket men vi tog udden av kommersen genom att öppna en julklapp i taget och fokusera på vem som gav och innehållet, innan nästa person öppnar sin julklapp. Det tar lång tid men det är gemytligt och respektfullt mot givaren att ta den tiden och verkligen visa sin uppskattning för varje enskild gåva. Jag gillar det och det doftar lite mindfulnesskänsla över hela utdelningen på det sättet. Blommorna här ovanför var min dotters gåva till sin mormor. Egenhändigt skapt av kärlek. Jag fick väldigt fina klappar av mina barn, föräldrar och syskonbarn. Jag är rörd och tacksam. Nu tänker jag fortsätta fira julen i samma stil och känsla. Hoppas ni gör det samma. 

Dagens citat:
"Mindfulness passar alla högtider för att det låter dig få mer av det goda. Vad vill många av oss ha? Närvaro, tacksamhet över livet och en trevlig samvaro med antingen oss själva eller med några som vi älskar. Då vill vi ju verkligen vara där tillsammans med dom i nuet. Om vi följer tankens vana att gå framåt och bakåt i tiden så gör vi det förmodligen inte ihop med dom. Vi missar det innevarande ögonblicket."

Inga kommentarer: