söndag 18 december 2011

4.e advent.....

...inte i min kalender. Jag hoppar nog över julen i år. Då menar jag inte det som är själv meningen med julen utan julstressen och alla måsten. Det måste vara pyntat, det måste hänga en stjärna i fönstret eller en adventljusstake. Det måste tändas det fjärde ljuset idag. Det måste fixas hemlagad julmat och det måste vara snyggt pyntat a lá inredningstidningar. För att inte tala om alla hysteriskt fina julklappar där både utsidan och insidan ska slå allt vad fantasin kan tänka sig. Nej, jag hoppar över allt det där i år. Vill inte vara med i den karusellen. Men som mamma till tre barn så är det svårt att balansera, kommer mina barn bli nöjda och glada över mina julklappar. Dessa kommer inte slå kamraternas utan det är små julkappar från deras mammas hjärta. Jag får hoppas att de förstår min tanke om omsorg och kärlek till dem och att jag gjort mitt bästa efter min förmåga. 

Vad är kunskap? 
Det är en stor fråga och det kan vara så att mina barn lär sig något den här julen som de inte skulle ha lärt sig om jag följt med i julhysterin och stresskarusellen om att vara värre än alla andra.
Jag hoppas det, ta tillbaka julen, omtanken och kärleken till varandra och vår nästa. 
Med detta vill jag rekommendera en länk som jag gillar starkt när det gäller vår skola, kunskap och dagens utbildning. 
Nu startar jag Flumskolan! - Kultur - UNT.se

Dagens citat:
"Le mot varandra! Le mot din hustru, le mot din man, le mot dina barn och le mot vem det vara må! Leendet är ett uttryck för kärlek och vänlighet." (Moder Teresa)

Inga kommentarer: