tisdag 22 maj 2012

Sommardofter, Vila Och Tillgänglighet




God morgon alla härliga vänner i cyberspace. En ny härlig dag går vi till mötes och den blir det vi vill att den blir. Om vi fokuserar på det positiva så får inte det negativa utrymme och mer positivt fylls på hela tiden. Jag har upplevt detta och det stämmer. Idag har jag balkongdörren på vidgavel, jag lyssnar till barnen som leker glada lekar på gården intill, fastighetsskötarna som fixar och trixar med all växtlighet runt husen, blandat med fågelsång. Solen skiner och det doftar sommar. Idag är det en vilodag för mig, ingen runda idag, trots att kroppen vill ut så känner jag samtidigt att den måste få hämta sig en dag mellan varven. Jag har ett mål och det är att minska 12 cm i midjan, jag struntar här med vad vågen säger och känner mig trygg i att minska hälsoriskerna genom att minska midjemåttet. 

Jag funderar på mitt sorterande av sommarkläder, det har inte kommit igång ännu och jag undrar om jag ska slänga allt som är för litet, väldigt mycket och fina kläder är det eftersom jag har varit en liten märkesfreak som handlat väldigt mycket kläder. Eller om jag ska spara godbitarna i hopp om att bli mindre om ett tag. Jag tror jag väljer det senare, trots allt. 

Jag har smörjt mig med progesteronkräm som ska hjälpa till att balansera hormonerna och signalsubstanser för första gången nu. Det ska bli spännande att se om det hjälper mig att hålla en bättre nivå på humöret kommande veckor. Man smörjer med salvan dag 16-28 i cykeln sedan gör man ett upphåll till nästa månad. Dag ett är första dagen på mens. Sedan har jag också fått ordning på medicineringen i övrigt så jag hoppas, illamående och yrsel är över för den här gången. Kompletterar mitt välmående med en god dos av vitamin och mineraltillskott genom Mivitotal. Det enda jag borde tillföra är omega 3, det åt jag hela vintern och jag tror det är viktigt för mig för jag äter inte fisk i den utsträckning jag borde göra. 

Jag har en annan sak jag vill ta upp också när jag ändå håller på att skriva och det är vår inställning till multifunktion. Att alltid vara tillgänglig för alla som vill nå dig. Jag anser, kanske sticker jag ut hakan nu, men det är min åsikt att det är detta som gör oss sjuka. Att vi på något vis får för oss att vi måste vara nåbara dygnets alla timmar. Jag kan förstå om man är egen företagare, men alla andra. Reglerad arbetstid, har vi glömt att arbetsdagen tar slut och där med kickar ledigheten in och vila. I går mötte jag en pappa, med barnvagn i spåret som var ute och joggade. Det är jättebra att man kan komma ut och röra på sig när man är hemma med sina småbarn men det som slog mig var att han även hade headset på huvudet och av tonen att göra så förstod jag att han pratade jobb. Denna tillgänglighet gör att vi lurar oss själv att tro att vi inte kan vara hemma med våra barn eller att vi inte kan vara sjuka. Att allt hänger på oss. Jag förstår inte vad man tänker på. 

Förr jobbade man 12 timmars dagar och fick ledigt på söndagen några timmar, ofta för att gå till kyrkan eller hinna hem till sina föräldrar som kanske behövde hjälp. Sedan har vi arbetat fram bättre villkor för arbetarna så vi har 8 timmar arbetsdag och 40 timmarsvecka. Det för att vi behöver vila, men idag jobbar vi i alla fall när vi går hem, men genom telefonen. Varför? Vill vi tillbaka till det gamla där vi var helt livegna och arbetsgivaren styrde och ställde med arbetarna. Jag tycker vi borde ta oss en funderare på detta och inte tro att allt faller för att vi inte är tillgängliga på vår lediga tid. 

Ta hand om Er och glöm inte att Andas



8 kommentarer:

Anonym sa...

Så glad jag är att de glada, positiva tankarna tar plats hos dig :-)

Vad gäller den tekniska stressen med ständig nåbarhet, mediainflöde via mail, tv, tidningar och mobiler, så håller jag fullständigt med dig!

Har pratat mycket med mina patienter om detta. Hur viktigt det är att släppa jobbet när man går hem. Vila hjärnan. Kanske som företagare ha två olika telefoner, en privat och en offentlig. Välja att ha telefonsvarare ibland, det accepteras av de flesta. Ringa upp när det behövs.inte slaviskt läsa mail och nyheter. Självklart är tekniken bra, men det måste finnas måtta på det. Barnen behöver få ha fokus när de är med sina föräldrar, du behöver din egen fokus så du kan återhämta sig. Önskar att fler kunde låta telefon och dator vila ibland.

Kram på dig smarta vän

thejeanettishway sa...

när jag går pw har jag inte telefonen med. inte ens musik i öronen.
jag vill gå ensam. städa ur själ och hjärna. vad är det för idé med åttatimmarsdagar eg. många jobbar ju precis som du beskriver lite så där hela tiden i alla fall.
kram till dig du vackra kvinna!

LillaTuss sa...

Du har helt rätt i det där med att alltid vara tillgänglig... att det kan göra oss sjuka. Snacka om stressfaktor!! Å ändå sitter jag här och läser/kommenterar inlägg för glatta livet (vilket tar sin lilla tid).

Att hitta en fläkt idag och få sol på näsan var BRA för mig :)

Anonym sa...

Så kloka ord. Just det här med tillgänglighet brukar jag ta upp med mina äldre barn. Mobilen är på dygnet runt och sen blir dom arga och irriterade att minsann "ALLA" ringer och messar hela tiden.. Men Åhh, stäng av den då!! Har jag lust att skrika men det gör jag inte men försöker säga det ändå emellanåt. Det är ju stress och press för jämnan. DET mår ingen bra av.... Ha det gott och njut av din dag utan någon som helst sysselsättning. DET är nyttigt. Kram

Vida sa...

Jag tror det är jätteviktigt att inte alltid vara nåbar och uppkopplad. Jag skulle aldrig drömma om att ha min arbetsmobil på eller kolla jobbmailen när jag är ledig.. min tid måste få vara min alldeles egna.

Kramar från Liv

Ninja sa...

Jag tror inte att jag är oumbärlig men är väldigt plikttrogen och vill mycket...det kan också ta energi om omgivningen tänker i andra banor.

Monica sa...

Så klokt du tänker käre vän! Kan säga att jag vissa dagar bestämmer för mig själv: stängt idag! Är inte nåbar, stänger av allt som kan få "tag" i mig. Så sköööööönt!
Var rädd om Dig och må så gott!
kram och vink från mig.

Byronesse sa...

Hej min vän!

Jag använde en progesteronkräm tidigare men den slutade säljas och jag har inte hittat någon ersättare till den. Var har du köpt din? Den hjälpte mig bra för mitt syfte... Så jag hoppas det kommer funka bra för dig med:-)

Kram/Emma