tisdag 18 december 2012

Bortvald Av Helen Lindell



Här kan ni beställa boken

Jag hade äran att vinna denna fina bok av Helen Lindell, en bok skriven av henne själv om hennes tragiska barndom och uppväxt. Ett liv som kantas av svek, övergrepp, oro, rädsla och många situationer som barn inte ska behöva gå i genom. Jag blev tagen från första raden så jag sträckläste boken igår och in på natten. Jag bli ledsen och berörd över hur många vuxna och föräldrar det finns i samhället som inte har förmågan att möta barn på ett förväntat sätt. Att stöd inte finns till familjer som far illa, utan det blir barnen som får ta smällen är också oförsvarligt. 

Min personliga reflektion kring hennes upplevelser, tankar kring upplevelserna och hur hon berättar om händelser, väljer ord och förklaringar, även bildspelet nedan visar mig en människa som är högkänslig. Vissa av er kanske tycker att det spelar ingen roll. Nej det gör det kanske inte i det avseende att hennes liv hade kanske inte sett annorlunda ut om hon vetat eftersom det är många runt henne som gör livet elakt för henne. Men med vetskap om högkänslighet så kan samhället möta upp människor som är högkänsliga och hjälpa till med samtal, förståelse och på det sättet hjälpa människor hitta sin plats i livet och reda ut deras tankar om det de blir utsatta för. Helen skriver om självuppfyllande profetia och sådana mönster kan man få hjälp med att bryta om medvetenhet finns. Människor ska inte behöva fara så här illa för att samhället inte vill förstå eller inte lyssnar. Boken är värd att läsa och fundera kring. Detta är första boken av två och nu väntar jag på nästa bok. :)

Här är ett bildspel av Helen om boken och några av hennes underbara dikter.


Ta hand om er och kom ihåg att Andas


3 kommentarer:

Anonym sa...

Har köpt boken som jag sträck-läste till mina ögonlock ramlade ner, och tänkte påvad jag läst när jag sedan vaknade...tåren rinner på min kind och minnen väller upp även i mig,,Läs denna bok kan bara säga att Helen har så mycket kärlek i sig annars hade hon inte orkat tror jag....Stor kram från Susanna Södergren

Anonym sa...

konstigt att folk ljuger sa mycket jag var killen som mamman levde med jag borde veta vad som egentligen skedde Tony

Unknown sa...

Tony ja tala gärna om vad som skedde? Jag vill gärna veta om det var du som 17 åring som förförde morsan eller om det vsr hob? När farsan jobbade natt! JAG VILL OCKSÅ GÄRNA VRTA VAF DU TROR HÄNDE MUC PÅ FOSTERHEM SOM JAG VAR TVINGAD ATT FLYTTA TILL!!